Da Norge måtte stjele sitt eget gull – Viaplay lager norsk storfilm fra andre verdenskrig

11 november 2021 - Sist oppdatert 12 november 2021

Viaplays første norske spillefilm Gulltransporten forteller den utrolige historien om nordmennene som måtte stjele Norges gull før nazistene fikk tak i det. Jon Øigarden, Sven Nordin og Axel Bøyum spiller i den historiske Viaplay-filmen som får premiere på strømmetjenesten i slutten av 2022.

9. april 1940 okkuperer tyske soldater Norge. I hovedstaden har de tre mål: Kongen, regjeringen og den norske gullbeholdningen.

Viaplays originalproduksjon Gulltransporten er en film om en uvanlig gjeng med motstandshelter som i all hemmelighet reddet den norske gullbeholdningen med tyske soldater og bombefly hakk i hæl.

Jon Øigarden (Exit) spiller stortingssekretæren Fredrik Haslund – som ble satt til å lede den farlige ekspedisjonen. I løpet av noen kaotiske timer på okkupasjonsdagen satte han sammen et ganske tilfeldig knippe mennesker som ikke hadde militærtrening: Søsteren Nini, bankfunksjonæren, lastebilsjåfører og kanskje datidens største norske kjendis – dikteren Nordahl Grieg. Alle skulle snart begi seg ut på en hasardiøs reise som ble helt avgjørende for Norge som nasjon.

De påfølgende to månedene var 50 tonn gull på en landsomspennende tur. Fra Oslo via Hamar til Lillehammer, videre til Dombås og Åndalsnes, og derfra til Molde og videre til Tromsø før gullet kunne seile trygt ut med de allierte som vaktmannskap.

– Jeg likte rollen umiddelbart. Her har du en mann som på ingen måte er en tradisjonell krigshelt. Han er ikke barskest i klassen, han er en vanlig partisekretær som tar på seg et enormt oppdrag: Å redde det norske gullet fra verdens største krigsmakt. Gulltransporten har en veldig interessant balanse mellom tyngde og letthet, og den holder på spenningen hele veien, forteller Jon Øigarden.

Viaplays nye hovedrolleinnehaver lover en «popkornverdig» krigsfilm.

– Mange krigsfilmer blir veldig seriøse og skildrer forferdelige menneskelige tragedier. Gulltransporten skiller seg ut i sjangeren som en morsom og underholdende film med glimt i øyet. Seerne skal kunne slenge seg ned med popkorn i fanget og bli underholdt fra første sekund, sier Øigarden.

I tillegg til Øigarden er Sven Nordin (Wisting) og Axel Bøyum (Delete Me) også bekreftet til storfilmen, som regisseres av Børning­-regissør Hallvard Bræin.

– Dette er en norsk film vi aldri har sett maken til. Historiske filmer har ofte en global appell, og jeg er overbevist om at Gulltransporten vil finne et stort publikum også utenfor Norge. NENT Group vil aldri slutte å lete etter de beste historiene og de flinkeste historieformidlerne, og dette ambisiøse prosjektet er perfekt til å være vår første norske spillefilm. Det er bare å glede seg - dette blir gull, forteller innholdssjef i NENT Group, Filippa Wallestam.

Gulltransporten lages av produksjonsselskapet 74 Entertainment ved produsentene Jørgen Storm Rosenberg og Kjetil Omberg. Eksekutiv produsent for NENT Group er Tanya Nanette Badendyck.

Innspillingen av Gulltransporten starter tidlig neste år. Forventet premiere på NENT Groups strømmetjeneste Viaplay mot slutten av 2022.

Nordic Entertainment Group ABs (publ) (NENT Group) strømmetjeneste Viaplay er tilgjengelig i Sverige, Danmark, Norge, Finland, Island, Estland, Latvia, Litauen og Polen. Viaplay lanseres i USA i 2021 og Nederland og Storbritannia i 2022, etterfulgt av Canada, Tyskland, Østerrike og Sveits innen utgangen av 2023. Vi driver strømmetjenester, TV-kanaler, radiostasjoner og produksjonsselskaper, og vårt formål er å fortelle historier, berøre liv og utvide verdener. NENT Group er notert på Nasdaq Stockholm (‘NENT B’).

Fredrik Olimb

Kommunikasjons- og markedsdirektør