Ida Njåtun og Eirik Koren blir Viaplays nye skøytekommentatorer

28 oktober 2021

Skøytesesongen på Viaplay er like rundt hjørnet, og det markeres med ansettelsen av to nye skøytekommentatorer.

Den forrige skøytesesongen ble en stor opptur da Ragne Wiklund klinte til med VM-gull på 1500-meter. Nå står en ny sesong for tur på Viaplay, og NENT Group har sikret seg to nye skøytekommentatorer. Inn kommer den tidligere skøytestjernen Ida Njåtun samt tidligere skøytekommentator Eirik Koren.

- Jeg syns det er stas at NENT Group viser meg den tilliten og ønsker meg inn i Viaplay-teamet. Jeg har selv vært aktiv i det internasjonale skøytemiljøet de siste tolv årene, så jeg kjenner folket og vet en del om hva det går i. Og det er vel unødvendig å nevne at jeg har et hjerte for skøyter. Nå har jeg muligheten til å formidle denne gleden til folket, og den skal jeg virkelig omfavne. Jeg gleder meg også stort til å teame opp med Koren i boksen. Eirik har kommentert skøyter tidligere, og jeg har veldig sansen for hans stil. Han har en unik evne til å formidle idrettsglede, og entusiasmen hans er smittsom, sier Njåtun.

Også Koren ser frem til å ta fatt på sin nye rolle.

- Jeg har skreket meg hes av å kommentere Ida tidligere, og å nå skulle få kommentere sammen med henne blir noe helt eget. Ikke bare er det helt opplagt at hun er kunnskapsrik med et stort hjerte for skøytesporten. Hun har også et blikk for detaljer som seerne vil få stor glede av. I tillegg har hun en skarp tunge og glimt i øyet, sier han.

Begge er samstemte i at den kommende sesongen blir svært spennende.

- Det er en meget spennende skøytesesong vi nå går inn i, proppfull av begivenheter. Blant annet har vi VM på Hamar i mars, med flere sterke kort å spille på sett med norske øyne. Regjerende OL-mester på 500m, Håvard Lorentzen, var farlig nære medalje både på 500 og 1000 i VM i fjor, og vi vet alle hva han er kapabel til når det gjelder som mest. Ragne Wiklund går mot sitt første OL, og det som regjerende verdensmester på 1500m. Til tross for et brukket krageben i oppkjøringen, har hun levert tilsvarende resultater de første løpene i år som hun gjorde i fjor, og da kan vi ikke annet enn å si at hun er i rute. Triumfen på lagtempo sist OL er ikke glemt, og det nye lagtempolaget med Lunde Pedersen, Dahl Johansson og Engebråten viste styrke i fjor da de vant v-cupen sammenlagt. Selv med kaptein Lunde Pedersen som noe usikker på vei tilbake fra skade, har vi flere sterke kandidater å spille på: Noen erfarne og noen nye. Det blir spennende å se hvem som får gå og hvilken taktikk som velges. Men jeg er ikke i tvil om at det blir et sterkt lagtempolag vi får se også i år, sier Njåtun.

- Fjorårssesongen ga oss jo bare delvise svar, siden den ble spesiell. Men noen av svarene vi fikk er jo at det er et usedvanlig spennende utgangspunkt. Både for kvinnene og herrene, med både en bredde og topp. I tillegg er det OL-sesong, som en ekstra joker i det hele, utdyper Koren.

Sportssjef i NENT Norge, Kristian Oma, er strålende fornøyd med å ha sikret seg to sterke kommentatorer til den kommende sesongen.

- Vi stiller skarpskodd med Eirik og Ida til skøytesesongen. Ida kommer jo omtrent seilende direkte fra isen og inn i kommentatorboksen. Bransjen vår har historisk sett hatt alt for få kvinnelige sidekommentatorer, og vi digger at Ida tar denne utfordringen på strak arm. I tillegg til sin brede og ferske erfaring fra skøytesirkuset har hun også noe ikke alle er født med, nemlig en veldig god og distinkt stemme. Eirik har omfattende erfaring som både kommentator og tv-menneske, og det å få lokket ham tilbake i manesjen føles som et lite scoop. Vi gleder oss til å høre dette paret prate seg i form ut over vinteren, sier Oma.

Verdenscupen i hurtigløp starter helgen 12.-14. november i Polen. Helgen etter er det det verdenscup på norsk jord, når stjernene møtes i Sørmarka Arena i Stavanger.