Slik blir Premier League-satsingen på Viaplay

15 juni 2022

Nye profiler, nye kanaler og et stjernespekket internasjonalt team. Viaplay satser stort på Premier League, og her er alt du trenger å vite om satsingen.

Fra og med den kommende sesongen og seks år frem i tid er Viaplay norsk rettighetshaver for Premier League. Nå er planene klare for dekningen av verdens mest populære liga, og nye profiler føyer seg inn i rekken av et allerede svært kunnskapsrikt lag.

Den tidligere Leeds-stjernen Eirik Bakke er klar som ny Viaplay-ekspert. Det samme er tidligere serie- og cupmester for Vålerenga, Sigrid Heien Hansen, som i fjor ble tvunget til å legge opp som aktiv fotballspiller etter et skademareritt. Også tidligere U21-landslagstrener Tor Ole Skullerud er klar for Viaplay.

- Jeg ser på det som en fantastisk og unik mulighet, så denne har jeg tenkt til å gripe med begge hendene. Det blir en lærerik hverdag i et spennende miljø som jeg ser frem til å ta del i. Selv har jeg et veldig nært forhold til Premier League, og jeg synes ligaen blir villere og villere for hvert år som går. Det blir ekstremt kult å følge med Erling Braut Haaland og Martin Ødegaard i storklubbene Manchester City og Arsenal kommende sesong, med norske øyne er det helt vilt, sier Heien Hansen.

- Det går ikke an å glede seg mer til å gyve løs på verdens beste rettighet enn det vi gjør nå! Og vi skal være klare fra første fløytestøt. Med Eirik Bakke, Sigrid Heien Hansen og Tor Ole Skullerud inn døren tror vi at vi treffer både spisst og bredt sammen med vårt allerede eksisterende ekspert-korps. I tillegg må vi minne om at Viaplay er mye mer enn bare den norske operasjonen. Vi har altså Premier League i hele ni land, og det er styrke i størrelse på dette nivået. Allerede den første PL-helgen kommer Viaplay Sveriges ekspert Fredrik Ljungberg på besøk til oss – og vi tror seerne kommer til å merke at Viaplay både er spisse lokalt i Norge, og har betydelige muskler internasjonalt når det kommer til å dekke Premier League best mulig, sier norsk sportssjef i Viaplay Group, Kristian Oma.

Fra før er Gunnhild Toldnes og Ørjan Bjørnstad klare som programledere, mens navn som Kasper Wikestad, Jan Åge Fjørtoft, Pål André Helland, Jonas Bergh-Johnsen, Roar Stokke og Lars Tjærnås allerede tilhører Viaplay-stallen - i tillegg til en rekke internasjonale Viaplay-eksperter som nevnte Fredrik Ljungberg, Bojan Djordjic, Jan Mølby, Lars Lagerbäck og Jesper Grønkjær. Det er også klart at landslagsprofilene Andrine Hegerberg og Mohammed Abdellaoue blir en del av Viaplays Premier League-team. Det samme gjør den tidligere Tottenham-stjernen Steffen Iversen og tidligere Crystal Palace-spiller Jonathan Parr. Også John Arne Riise vil medvirke i noen av studiosendingene.

- Vi kommer til å være til stede på arena med kommentatorer og reportere på flere kamper hver eneste runde, og vi vil også ha flere å spille på i England gjennom uken for produksjon av innhold til våre sendinger. Premier League betyr enormt mye for enormt mange nordmenn – og det ansvaret tar vi på største alvor, sier Oma.

Viaplay vil sende samtlige Premier League-kamper, og man får tilgang via pakken Viaplay Total. På Viaplay vil kampene ligge ute i 48 timer etter sendeslutt.

Nye Premier League-kanaler og åpen "tippekamp"
I forbindelse med de nye Premier League-rettighetene er det også klart at den bredt distribuerte TV-kanalen V4 skifter navn til TV3+. Denne kanalen vil sende én kamp per serierunde med ett av "topp seks"-lagene.

Skal man imidlertid få tilgang til alle toppkampene og den komplette Premier League-opplevelsen, trenger man V premium-pakken. V premium inkluderer fem nye Premier League-kanaler, i tillegg til Viaplay Groups eksisterende sportskanaler og Viaplay Film og Serier. De nye kanalene får navnet V sport Premier League, og disse vil man få tilgang til via TV-distributørene Viaplay Group har en distribusjonsavtale med.

- Vi gleder oss stort over å kunne presentere flere detaljer om vårt hybrid Premier League-produkt, V premium, som vil tilby samtlige 380 Premier League-kamper hver sesong til den norske fansen som har tilgang til Premier League via våre partnere, sier Kim Poder, Viaplay Group Chief Commercial Officer.

Viaplay Group AB (publ) er den internasjonale strømmeutfordreren. Vår strømmetjeneste Viaplay finnes i alle nordiske og baltiske land, Polen, USA og Nederland. Vi ekspanderer raskt med lansering i Storbritannia i løpet av 2022, tett etterfulgt av Canada, Tyskland, Østerrike og Sveits i 2023. Hver dag underholder vi millioner av kunder med vårt unike tilbud av innhold, som inkluderer kritikerroste Viaplay Originals og  et enormt utvalg av direktesendt sport. Gjennom TV-kanaler, radiostasjoner og produksjonsselskaper har vi som målsetting å formidle historier, berøre mennesker og utvide perspektiver. Viaplay Group er børsnotert på Nasdaq Stockholm (‘VPLAY B’).