Dokumentarserien om Ace of Base har premiere 1. mai på Viaplay

24 april 2024

Ace of Base har solgt nesten 50 millioner plater siden sitt inntog på hitlistene i 1992. Guinness rekordbok har også annonsert «Happy Nation/The Sign» til det bestselgende debuten noensinne. Nå kommer dokumentarserien som forteller den utrolige historien om hvordan bandet erobret verden og hitlistene. Ace of Base – All That She Wants har premiere 1. mai på Viaplay – se traileren her.

Dokumentarserien viser arkivmateriell som aldri har blitt vist tidligere. Helt fra bandets gjennombrudd i 1992 får seerne blir med bak kulissene. Gjennom tre deler fortelles historien om hvordan Ace of Base ble et av verdens største popband.

– Det har gått tretti år, og vi prater fortsatt om det som det var i går. Det er ikke bare én sang, det er et kulturelt fenomen, sier artisten Wyclef Jean i dokumentarserien.

Ace of Base – All That She Wants har premiere den 1. mai på Viaplay. Nå slippes den offisielle traileren som skildrer den utrolige reisen til bandet bestående av søsknene Jenny, Malin og Jonas Berggren samt Ulf Ekberg.

På hjemmebane er de Sveriges største popeksport etter Abba og Roxette, men Ace of Base har aldri fått like mye anerkjennelse i hjemlandet, på tross av sine 50 millioner solgte plater.

– Vi ser tilbake med stolthet og forundring over at musikken fortsatt er så populær. Vår historie har alltid vært vår egen, og den har aldri blitt delt så åpent og ærlig som i denne dokumentarserien. Vi håper den vil underholde fans, og gi en dypere forståelse av vår reise, sier Ulf Ekberg

– Vi har kjempet, elsket og tilgitt. Vi har skapt en verdenskarriere og dratt til månen og tilbake. Livet hjemme hadde seks ganger så høy tyngdekraft, og det var lett å miste bakkekontakt da man var ute i verden og jobbet. Vi vi holdt hverandre nede på jorden, og bærte hverandres byrder. Det er jeg kanskje mest stolt over i dag, sier Jenny Berggren.

Ace of Base – All That She Wants er skapt og regissert av Jens Von Reis som har jobbet med dokumentaren gjennom flere år.

– Man kunne kanskje sett for seg fenomenet Ace of Base kun er en glatt suksesshistorie. Bak fasaden oppdaget jeg en historie om søskenkjærlighet, drømmer og vennskap, men også om bitterhet, sjalusi og mistanke, sier Jens Von Reis.

Ace of Base – All That She Wants er produsert av Nexiko med Daniel Andreassen som produsent. Programredaktør I Viaplay Group er Johan Wenneberg. Første episode har premiere 1. mai 08:00 på Viaplay.

Pia Styrmo Borghagen