Dramaserien «Alt og Eva» har premiere 21. april på Viaplay

19 april 2024

Førstkommende søndag har Viaplay premiere på den svenske dramakomedien Alt og Eva med Tuva Novotny i hovedrollen. Serien handler om Eva som bestemmer seg for å få barn på egen hånd, og reiser til København for å finne en spermdonor. I etterkant blir livet stadig mer komplisert når løgnene vokser i takt med gravidmagen.

Eva (Tuva Novotny) tror ikke på den store kjærligheten, og reiser til København for å skaffe seg barn på egen hånd. Hun bestemmer seg for å gå for en åpen spermdonor  ved navn Mads (Joachim Fjelstrup) som virker helt perfekt. Kvelden før inseminering klarer hun ikke å la vær å fundere på om hun har tatt riktig valg og i all hemmelighet søker hun han opp, og hun får rigget til et tilfeldig møte.

Mads virker tilsynelatende som en helt normal dansk mann som er både snill og god. Eva slår seg til ro med at hun ikke kan forlange mer enn det, og gjennomfører insemineringen. Hun reiser dermed tilbake til Stockholm med et embryo i magen, og gjør seg klar for et nytt kapittel i livet.

I København klarer ikke Mads å gi helt slipp på Eva og dukker plutselig opp på spontanvisitt i Stockholm, og vipps blir alt litt mer komplisert.

– Eva er totalt oppslukt av sitt kontrollbehov og redselen for det ukjente, men ettersom livet som oftest byr på overraskelser er det lite som skal til før hennes verden raser. Hun har heller ingen verktøy å ty til når disse overraskelsene inntreffer, sier Tuva Novotny om sin karakter.

I serien møter vi også Evas mor, Inger, som spilles av Sissel Kyle. Hun har aldri fått den bekreftelsen hun ønsker fra datteren sin. Inger har også nylig blitt pensjonist og havner i en identitetskrise når livet tar en ukjent vending.

– Inger mener at relasjonen mellom dem burde være tettere og at de burde fungere som bestevenninner. Dersom Eva bare hadde lyttet hadde hun forstått at Inger er der med gode råd og veiledning. Eva er derimot av en annen oppfattelse, men Inger gir seg ikke og gjør alt for å endre det, sier Sissela Kyle.

Alt og Eva er en serie om lengsel, kjærlighet og behovet for å bli sett, men også om selve livet og alt det innebærer. Den svenske dramakomedien er produsert av Warner Bros. International Television Production Sverige for Viaplay Group. Regissør og manusforfatter er Johanna Runevad, og produsent er Sofie Palage.

Alt og Eva består av seks episoder og de to første slippes på Viaplay 21. april. Offisiell trailer finner du som vedlegg.

Sebastian Flaten