Viaplay Group sikrer Formel 1-rettighetene i Norden og Nederland i en historisk femårig avtale

30 april 2024

Viaplay Group forlenger rettighetene til å vise Formel 1 i Norge, Sverige, Danmark, Finland, Island og Nederland ut 2029-sesongen i en historisk avtale mellom partene. Seere i alle seks land kan dermed fortsette å følge hvert sekund av verdens beste motorsport direkte på Viaplay Groups plattformer, inkludert studiosendinger i toppklasse, lokale kommentatorer og ekspertanalyser, samt eksklusive dokumentarer med Max Verstappen. Den nye femårsavtalen er den lengste noensinne mellom Viaplay Group og Formel 1.

Med over 700 millioner globale fans har Formel 1 blitt en av verdens mest populære og spennende sporter å følge. Førere som Max Verstappen og Lewis Hamilton er i dag blant de største superstjernene i verden, mens lag som Red Bull, Ferrari, Mercedes og McLaren er kjente lag også utover den harde kjernen av fans. Etter et rekordoppmøte fra totalt 6 millioner tilskuere i 2023, har den nåværende sesongen et rekordhøyt antall 24 Grands Prix arrangert rundt om i verden, fra klassiske baner som Monaco, Silverstone og Zandvoort til spektakulære nyere løp som Las Vegas.

Rundt 70 millioner seere over hele verden ser hver runde, og fjorårets sesong ble sett av totalt 1,5 milliarder mennesker. Fanbasen blir stadig yngre og mer mangfoldig. 40 prosent av seerne er kvinner, mens én av tre TV-seere er under 35 år, og én av tre tilhengere har begynt å følge sporten de siste fire årene. I 2023 var Formel 1 verdens raskest voksende store sportsliga på sosiale medier, for fjerde år på rad.

I Norden og Nederland slår seingen nye rekorder hvert år, mye hjulpet av «lokale» navn som nevnte Verstappen, finske Valtteri Bottas og danske Kevin Magnussen . Formel 1 har nå rundt fire millioner fans i Norden, og hadde totalt fem og en halv millioner nordiske seere i 2023, og fem millioner fans i Nederland, hvorav rundt 50 prosent begynte å følge sporten de siste fem årene.

Hver trening og kvalik, sprintløp og Grand Prix vil være tilgjengelig direkte på strømmetjenesten Viaplay, og på Viaplay Groups TV-kanaler i Norge, Sverige, Danmark og Finland.

Kenneth Andresen, norgessjef i Viaplay Group:

– Formel 1 har blitt en av verdens mest populære sportsrettigheter fordi det løfter individuelle prestasjoner, lagsamarbeid og teknologi til det ytterste av hva som er mulig, og kulminerer i et fantastisk drama på et menneskelig og sportslig plan. I Viaplay Group er dette nøkkelprinsipper som også driver vår virksomhet fremover – mennesker som kan skape fantastiske øyeblikk og teknologi som bringer det ut i verden. Vi er helt avhengige av gode partnere for å bygge det beste produktet, og det er fantastisk at vi nå kan annonsere en historisk avtale mellom Viaplay Group og en av verdens råeste sportsrettigheter i Formel 1.

Peter Nørrelund, sportsdirektør i Viaplay Group og Chief Sports & Business Development Officer:

– Vi har vært hjemmet til Formel 1 i mange år, og akkurat som sportens utrolige lag, leter vi alltid etter den ekstra fordelen for å holde oss i foran konkurrentene. Våre innovative sendinger vil fortsette å sette nye standarder. Hver helg – fra paddocken til pitlane, og selvfølgelig hver tomme av banen – kan de kunnskapsrike og lidenskapelige nederlandske og nordiske seerne se fram til den beste dekningen av det mest fantastiske showet på jorden på Viaplay.

Max Verstappen, tre ganger verdensmester i Formel 1:

– Jeg er henrykt over at Viaplay har inngått denne langsiktige avtalen med Formel 1. Akkurat som meg streber de etter å være best, så vi ser frem til å fortsette vårt vellykkede samarbeid. Det er flott å samarbeide med Viaplay for å formidle prestasjonene mine på banen til seerne.

Viaplay Group og Max Verstappen har et langsiktig partnerskap som gjør at den nederlandske superstjernen stiller opp i eksklusive dokumentarer som Verstappen - Lion Unleashed og Anatomy of a Champion, som er noen av Viaplays mest populære dokumentarer. I tillegg har Verstappen en ambassadørrolle for strømmetjenesten.

Ved siden av Formel 1 inkluderer Viaplays sportsportefølje blant annet Premier League, Bundesliga, NHL ishockey, FIS vintersport, IHF og EHF håndball, og golf majors i Norden.

I alle land er strømmetjenesten Viaplay tilgjengelig både direkte til forbruker og gjennom distribusjonspartnerskap med store telekom- og TV-operatører. Viaplay Groups betal-TV-kanaler i Norge, Sverige, Danmark og Finland er bredt tilgjengelige gjennom distributører.

Fredrik Olimb

Kommunikasjons- og markedsdirektør