Viaplay forlenger UFC-rettigheter

12 januar 2024

Viaplay har forlenget de eksklusive rettighetene til å vise UFC i Skandinavia. Over 40 UFC -og UFC Fight Night-gallaer skal sendes direkte på strømmetjenesten hvert år.

Fighting-fans fra Norge, Sverige og Danmark kan se absolutt alle UFC-gallaer direkte på strømmetjenesten de kommende årene. Den nye flerårige avtalen bekrefter Viaplay som Nordens hjem for de mest populære og attraktive sportsrettighetene.

Viaplays neste fighting-event blir UFC Fight Night: Ankalaev vs. Walker 2 natt til 14. januar. Denne blir fulgt av årets første store UFC-galla, UFC 297,  natt til 21. januar fra Scotiabank Arena i Canada. De største oppgjørene i Toronto blir Sean Strickland vs. Dricus de Plessis (mellomvekt, menn) og Raquel Pennington vs. Mayra Bueno Silva (bantamvekt, kvinner).

I tillegg til hvert main card vil Viaplay også vise prelims og early prelims kamper fra alle gallaer med nordiske utøvere involvert. I UFC’s nåværende stall finner man følgende nordiske stjerner: Jack Hermansson og Ivana Petrović (Norge), Alexander Gustafsson, Pannie Kianzad og Josefine Knutsson (Sverige), Nicolas Dalby, Damir Hadžović og Mark O. Madsen (Danmark), og Gunnar Nelson (Island).

Peter Nørrelund, Viaplay Group EVP and Chief Sports & Business Development Officer:

– UFC er den aller største og mest populære organisasjonen innen MMA - både i Skandinavia og i resten av verden. Å forlenge avtalen vår med UFC stadfester Viaplays mål om å tilby våre seere det aller beste sportsinnholdet. Vi ser frem til å kunne vise spektakulær kampsport-action de kommende årene, og dette passer perfekt inn i vår allerede sterke portefølje innen sportsrettigheter.

David Shaw, UFC Executive Vice President of International and Content, har følgende å si om den nye avtalen:

– Vi har hatt et langt samarbeid med Viaplay allerede, og vi kunne ikke bedt om en bedre samarbeidspartner for merkevaren vår i det skandinaviske markedet. Deres lidenskap og dedikasjon til UFC har vært svært viktig for oss, og vi ser frem til å bygge nye stjerner og levere de beste MMA-arrangementene i verden til våre fans i Skandinavia, sier Shaw.

Alle UFC-gallaer vil bli sendt med norske kommentatorer, sier Christian Ramberg, programsjef i Viaplay Sport:

– MMA og især UFC har oppnådd enorm popularitet over hele verden, og fenger stadig flere seere her til lands. Nå kommer det storkamper på rekke og rad framover. Absolutt alle eventer tilbys med norske kommentatorer. Det er bare å glede seg, sier Ramberg.

Tore Søyland

Sports PR Manager