Håndballjentene ga fantastiske seertall for Viaplay Group

11 desember 2023

Viaplay Group hadde nok en helg fylt med idrettsglede på skjermen. Seertallene var knallsterke og gjorde Viaplay Group til søndagens største kommersielle kanal.

Søndagens kamp mot Frankrike hadde et snitt på 582.000 seere, og på det meste var det hele 703.000 nordmenn som var inne å så på den nervepirrende kampen.  Dette gav Viaplay en kommersiell andel på 70,9 prosent og dermed søndagens største kommersielle kanal. Slike seertall man må tilbake til fjorårets semifinale for å overgå.

Også fredagens kamp mot Slovenia engasjerte det norske publikummet med en peak på ca. 500.000 seere. På Viaplay var seertallene også svært gode. Kampen ble den mest sette håndballkampen så langt i mesterskapet på strømmetjenesten.

– Kampen mot Frankrike legger seg på 4. plass over de mest sette programmene på kommersielt tv i 2023. Nå spisses spenningen rundt håndball-jentene, og går de hele veien til en finale har vi tro på at det skal være mulig å ta topp-plasseringen og komme over millionen i lineære seere også denne gangen, sier Kristian Oma, sportssjef i Viaplay.

Vintersporten er også godt i gang, og denne helgen hadde de i snitt 221.000 seere på lørdag, og 303.000 seere på søndag. Høyeste peak kom under langrenn 10 km for menn med 307.000 seere. Dette er sportssjefen fornøyd med:

– Vi har lagt en råsterk uke og helg bak oss, og seertallene både på vinter og håndball er veldig gledelige. Det er et stort samspill med planlegging, journalistiske prioriteringer og vurderinger som ligger bak – og i tillegg må det gjerne krydres med litt kreativ galskap også.

Sebastian Flaten