Se superstjernene i Africa Cup of Nations på Viaplay

15 desember 2021

9. januar sparkes Africa Cup of Nations i gang i Kamerun. Viaplay viser samtlige 52 kamper fra mesterskapet.

I januar skal stjerner som Mohamed Salah og Sadio Mané (Liverpool), Pierre-Emerick Aubameyang (Arsenal), Riyad Mahrez (Manchester City) og Said Benrahma (West Ham) vise seg fram når Africa Cup of Nations arrangeres for 33. gang.

Viaplay og det afrikanske fotballforbundet CAF har nå blitt enige om et partnerskap som strekker seg flere år frem i tid. Det betyr at det beste av afrikansk fotball fremover vil bli vist på Viaplay.

De 24 beste landslagene i Afrika skal spille om trofeet, og det er Mahrez' og Benrahmas Algerie som er regjerende mestere.

- Det er jo vanskelig å komme foruten regjerende mester Algerie når man skal forsøke å predikere hvordan det kommende mesterskapet skal ende. Men deres rivaler i vest, Marokko, skal ikke glemmes, og det skal heller ikke Egypt - ledet frem av Mohamed Salah som kanskje aldri har vært i bedre form enn inn mot dette mesterskapet. Samtidig er både Senegal, Tunisia, Nigeria, Elfenbenskysten og Ghana land som skal tas på det største alvor, med Kamerun som en outsider som vertsnasjon. Det blir rett og slett et veldig spennende mesterskap, sier Viaplays fotballekspert Petter Veland.

I tillegg vil Viaplay vise TotalEnergies Africa Women Cup of Nations, som finner sted i Marokko fra 2. til 23. juli. Her skal de beste kvinnene spille om plasser i det kommende verdensmesterskapet, som skal vises på Viaplay i Norge, Sverige, Danmark og Polen.

Viaplay har også sikret seg rettighetene til å vise de neste to sesongene av TotalEnergies CAF Champions League, den beste klubbturneringen i Afrika. Sluttspillet i 2021/22-sesongen spilles fra 11. februar til 29. mai.

- Hver uke lyser afrikanske stjerner opp de beste europeiske ligaene, og Africa Cup of Nations tilbyr en unik kombinasjon av kontinentets største navn sammen med den neste generasjonen av talenter. Vi er også stolte over å bli den første strømmetjeneste i markedene våre som skal vise Afrika Women Cup of Nations og CAF Champions League. Viaplay-seere i ni land kan nå fordype seg i herlig afrikansk fotball, helt fra Kairo til Cape Town, sier Peter Nørrelund, Chief Sports Officer i NENT Group.

- Vi ønsker Viaplay velkommen ombord, og vi ser frem til et suksessfullt partnerskap som begynner i januar 2022 med AFCON i Kamerun. Vi gleder oss også stort til å tilby bedre eksponering for vår kvinnefotball og klubbturneringer i spennende markeder, som vil gi CAF en mulighet til å vise disse mesterskapene til et nytt publikum, sier Veron Mosengo-Omba, generalsekretær i CAF.