Viaplay og TV3 vant kampen om seerne

18 desember 2023

På det meste var over en million nordmenn innom VM-finalen mot Frankrike på TV3, i tillegg til at rekordmange strømmet kampen på Viaplay.

Det ble finaletap mot Frankrike for de norske håndballjentene, men Viaplay Group kan likevel juble for fantastiske rekordtall på TV3 og strømmetjenesten Viaplay søndag kveld.

På det meste tittet 1 048 000 nordmenn innom finalesendingen, og i gjennomsnitt hadde kampen 905 000 seere. Den nervepirrende semifinalen mot Danmark trakk på sin side 827 000 seere på det meste.

VM-finalen er også den mest strømmede håndballsendingen så lenge Viaplay Group har hatt rettighetene, med en økning i 20 prosent sammenlignet med EM-finalen. Totalt sett er årets håndballmesterskap det mest sette målt i antall unike brukere under Viaplays rettighetsperiode.

– Det er veldig gledelig å se at finalen er årets mest sette program på kommersiell TV. På et tidspunkt i går hadde vi både Liverpool-Manchester United, hopprenn for herrer og Norge-Frankrike gående på våre plattformer, så menyen vår var både variert og attraktiv denne søndagskvelden, sier Kristian Oma, sportssjef i Viaplay.

Viaplay Groups lineære kanaler var den største kommersielle kanalgruppen i hele forrige uke med en total kommersiell andel på 40,2 prosent. Vi må flere år tilbake for å finne like stor dominans for TV3-kanalene. Søndag hadde TV3 alene en kommersiell andel på 51,9 prosent, mens Viaplay Group-kanalene totalt nådde 59,1 prosent gjennom søndagen

– Dette er tall som bekrefter den enorme appellen håndballjentene har på norske seere i desember. Vi får si takk for underholdningen fra spillerne, og selv mener jeg at vi har klart å formidle mesterskapet med en riktig balanse av kunnskap, journalistisk og entusiasme. Vi pleier å bestille kake når vi bikker millionen, så nå blir det en telefon til konditoren i løpet av dagen, sier Kristian Oma.

Pia Styrmo Borghagen